S A I L 1960
Tuto nádhernou mahagonovou loď jsem objevil na e-bay (6/2011) prakticky na mé narozeniny které slavím rovněž v červnu. Je to fabrický kousek z Berlínské továrny WEB YACHTWERFT BERLIN - Friedrichshagen s typovým označením P710.
Už z fotografií bylo patrné, že je ve dně díra, že paluba je vcelku zdravá ale brusce neujde. I tak nestála malé peníze. Nejde totiž o lecjaký model. Má zakulacený kokpit a je obšitá mosaznými lištami, které se opravdu jen tak nevidí. Většina lodí má jen hliníkové. Loď byla bez plachet a perseningu.
Do měsíce jsem obojí dokoupil u stejných lidí. Chtěli prostě vydělat co nejvíc, tak to z této lodě odělily. Kdyby mi to řekli rovnou při nákupu lodě, mohl jsem si ušetřit cestu :-) halt obchod je obchod. Nevadí, hlavně že kráska má vše co k ní patří.
Tak jsem s otcem a jeho silným Mercedesem jeli do Berlína, k dnes již mě známým prodejcům lodí Martinovi s Iris...
Míry křižníku váha okolo 500kg, délka 6,5m , šířka 2m.
Ráhno i stěžeň je pravděpodobně z duralu.
Paluba je již přebroušena a natřena pružným bezbarvým lakem. V jakém stavu jsou dokoupené její původní plachty (hlavní a genua) prověřila nutná zkouška.
Odvoz lodě do loděnice, kde bude následovat operace spodní části trupu.
S přáteli a za pomocí jeřábu otáčíme lodě dnem vzhůru a operace spodku začíná...
Špachtle, horký vzduch a několik dní trpělivosti ... a začistit díru ve dně.
Broušení spodku mě stálo tři brusky. Pravda dvě odešli hned po 10ti minutách práce :-(
Dno je na dvou místech vyspraveno mahagonovým prkénkem, obroušeno a můžeme laminovat. Zde byla nezbytná příprava lodě, lépe řečeno přesné olepení, aby se zabránilo zbytečnému znečištění pryskyřicí. Nutno podotnkout, že jsem frézkou udělal po obvodu asi 3mm drážku pro lepší začištění vlákna (přechod laminované části na dřevo). Znalec dřevěných lodí a kamarád Max mi radil a pomáhal co a jak. Přeci jen má zkušenosti a ví co a jak :-)
Laminace proběhla ve třech vrstvách. První byla rohož a na ní jsme nakladli najednou dvě "plátěné" vrstvy. Po vytrvrdutí a lehkém přebroušení dno spolykalo postupně asi 3Kg kytu.
Který se opakovaně do kola brousil, až byl povrch jako dětská prdelka.
Lakováno polyuretanovou (dvousložkovou) barvou. Z vlastní zkušenosti doporučuji koupit více směsi než si myslíte že potřebujete. S malým množstvím se těžko dělá lesk !
Nic méně jsem polyuretan po dvou dnech opět zlehka obrousil a znovu nalakoval a znovu obrousil a do třetice nalakoval. Teprve pak jsem byl spokojen.
Po nastříkání polyuretanovou barvou jsem musel obrousit boky lodě a zakrýt bílé dno. Znovu kompresor a stříkací pistole a zas tři vrstvy v několika dnech.
Nezbytné vyměření pro sitě červenou linku propojující dřevo s olaminovaným dnem. Tady je štetec nezbytným pomocníkem. Červená byrva je rovněž z polyuretanu.
Spodek lodě je po "dvou měsících" hotov, konečně :-)
Na otočení nás bylo mnohem víc, přeci jen bez pomoci jeřábu to nebylo jednoduché.
Lodička zazimována a čeká nás interiér.
SAIL 1960 si alespoň pár dní zalpachtila na Slapech. Je léto 2014. Samozřejmě jak to bývá u dřevěných lodí, nejprve do lodi zatéká, než dřevo nabobtná. To opravdu chvíli trvá, takže bilgie pumpa se také musí použít a pumpovat... Lodička se postupně zatahuje a vody pod podlážkami je stále méně. Je to zážitek i na hlavní plachtu SAIL funguje krásně. Bohužel jsem utopil telefon tak žádné foto nemohu přiložit. Voda hluboká a mobil na dně :-(
Renovace naší chaty a budování na našem rodinném domě nám nedovolují se jachtaření věnovat. Tak plachetnice je stále na přívěsu zazimovaná a čeká a čeká a roky plynou.
Tento rok 2025 jsem se konečně dostal opět k vnitřku lodě. Horkovzdušná pistole a škrabka se nezastavily. Vnitřek pod podlážkami jsem vyškrabal a znovu natřel lněnou fermeží. Zvenčí jsem obnovil lak. Jasné že předcházelo nejprve přebroušení a následně lak. Téměř po dvouměsíční intenzivní práci je hotovo.
Fotky interieru a vnějšku rád přiložím jak bude čas :-)
...tak a jsou tu.
když se lunce opře do Mahagonu tak krásně zvýrazní kresbu dřeva :-)
sluníčko je schované za mrakem
Zadní část kokpitu je krásně zakulacená. Holt němci v 60tých letech věděli co je pěkné.
A útulný interiér ...
Vešpičce je dobový žebřík který se dává "zahákne" na bok lodě při koupání pro snazší nalodění. Bez něho z vody zpět na loď není legrace se vyškrábat :-)
Šatní skříň je praktická věc...
Ještě pohled z předu na stěžeň.
Také sexi záď.
Krycí persening / dokovací plachta.
Vozík s celkovou hmotností 1.300Kg má nové lanovody :-)