P-Boot P710 jolový křižník 1960
- Podrobnosti
- Kategorie: Projekty
- Zveřejněno 3. 2. 2012 21:59
- Napsal EMPI
- Zobrazeno: 9471
S A I L 1960
Tuto nádhernou mahagonovou loď jsem objevil na e-bay (6/2011) prakticky na mé narozeniny které slavím rovněž v červnu. Je to fabrický kousek z Berlínské továrny WEB YACHTWERFT BERLIN - Friedrichshagen s typovým označením P710.
Už z fotografií bylo patrné, že je ve dně díra, že paluba je vcelku zdravá ale brusce neujde. Loď byla bez plachet a perseningu.
Do měsíce jsem obojí dokoupil u stejných lidí... no rozporcovali plachetnici dokonale, halt obchod je obchod.
Tak jsem s otcem a jeho silným Mercedesem jeli do Berlína, k dnes již mě známým prodejcům lodí Martinovi s Iris...
Míry křižníku váha okolo 500kg, délka 6,5m , šířka 2m. Oplachtění 15m2.
Stěžeň byl posunut "z předokení" o cca 20cm skrz střechu k zádi. Ráhno i stěžeň je pravděpodobně z duralu. Zda se na loď vrátí původní dřevěný ukáže čas.
Paluba je již přebroušena a natřena pružným bezbarvým lakem. V jakém stavu jsou dokoupené její původní plachty (hlavní a genua) prověřila nutná zkouška.
Odvoz lodě do loděnice, kde bude následovat operace spodní části trupu.
S přáteli a za pomocí jeřábu otáčíme lodě dnem vzhůru a operace spodku začíná...
Špachtle, horký vzduch a několik dní trpělivosti ... a začistit díru ve dně.
Broušení spodku mě stálo tři brusky. Pravda dvě odešli hned po 10ti minutách práce :-(
Dno je na dvou místech vyspraveno mahagonovým prkénkem, obroušeno a můžeme laminovat. Zde byla nezbytná příprava lodě, lépe řečeno přesné olepení, aby se zabránilo zbytečnému znečištění pryskyřicí. Nutno podotnkout, že jsem frézkou udělal po obvodu asi 3mm drážku pro lepší začištění vlákna (přechod laminované části na dřevo).
Laminace proběhla ve třech vrstvách. První byla rohož a na ní jsme nakladli najednou dvě "plátěné" vrstvy. Po vytrvrdutí a lehkém přebroušení dno spolykalo postupně asi 3Kg kytu.
Který se do kola brousil, až byl povrch jako dětská prdelka.
Lakováno polyuretanovou (dvousložkovou) barvou. Z vlastní zkušenosti doporučuji koupit více směsi než si myslíte že potřebujete. S malým množstvím se těžko dělá lesk !
Nic méně jsem polyuretan po dvou dnech opět zlehka obrousil a znovu nalakoval a znovu obrousil a do třetice nalakoval. Teprve pak jsem byl téměř spokojen.
Po nastříkání polyuretanovou barvou jsem musel obrousit boky lodě a zakrýt bílé dno. Znovu kompresor a stříkací pistole a zas tři vrstvy v několika dnech.
Nezbytné vyměření pro sitě červenou linku propojující dřevo s olaminovaným dnem. Tady je štetec nezbytným pomocníkem. Červená byrva je rovněž z polyuretanu.
Spodek lodě je po "dvou měsících" hotov, konečně :-)
Na otočení nás bylo mnohem víc, přeci jen bez pomoci jeřábu to nebylo jednoduché.
Lodička zazimována a čeká nás interiér.