Hermann Döring 1961
- Podrobnosti
- Kategorie: Projekty
- Zveřejněno 12. 2. 2012 17:38
- Napsal Miloš Haken
- Zobrazeno: 13856
Můj druhý projekt s mahagonovým člunem.
Oprava a renovace motorového člunu Hermann Döring 1961 s fotodokumentací.
Neptuna jsem prodal,protože mi bylo jasné,že když budu mít s čím jezdit, tenhle projekt se protáhne. Ale protože se jednalo o dost unikátní člun, chtělo to radikální řešení.
Člun byl postaven v loděnici Hermann Döring Bootswerft Berlin-Schmockwitz pod v.č.3186. Bylo vyrobeno 12 kusů pro říční policii působící v oblasti Berlínských jezer, a Berlína samotného. Jak se dostal člun do Čech to nemám tušení, já člun koupil bez dokladů, a na poslední chvíly se mi povedlo ho přihlásit.
Člun je 4.7 m dlouhý a 1.7 m široký, je osazen motorem Wartburg 50 koní(původně 40ka) a vratkou Lewo 20. Rekonstrukce trvala přez dva roky, ale nepracoval jsem samozřejmě každý den.
Takhle to vypadalo,když jsme pro něj přijeli, bylo to 6.ledna 2007
Musím se přiznat, že pak jsem nechal Hermanna skoro rok ležet ladem, pak došlo k prodeji Neptuna a konečně se to začalo hýbat!
V začátcích mi hodně pomohl syn Michael se svojí bývalou přítelkyní Gábinou,která byla velmi drobné postavy,a všude se vešla......
Nejdříve jsme strhali paluby,a potom odšroubovali vnitřní mahagonové obložení.To jsem odvezl do louhárny na vyčištění,protože ho někdo z předchozích majitelů natřel Balakrylem, odstín palisandr!!! Přemýšlel jsem co udělat s palubou, která byla sice z mahagonové překližky, ale také nabarvena. Nová překližka by vyšla tak na 2500kč, ale tahle byla v podstatě zdravá, tak jsem se rozhodl, že ji obrousím a nechám znovu podýhovat, tím jsem dosáhl toho, že jsem si mohl vybrat barvy dřeva.
Po odvozu do dýhárny jsem se mohl pustit do nejhorší práce na člunu vůbec. Někdo ji totiž !!ZEVNITŘ!! zalil asi tak 15ti milimetry asfaltu.
Takže plynový hořák, špachtli, a nebetyčnou trpělivost!
Takhe vypadalo částečnš vyčištěné dno, a tohe mne ještě čekalo!
po vyčištění dna jsem Hermanna otočil dnem vzhůru a pustil se do opravy obšívky dna
Protože dno bylo v takovémle stavu, rozhodl jsem se, že ho po pořádném vybroušení přelaminuji, nejprve bylo potřeba opravit přední vaz, který byl od neustálého vytahování na břeh ubroušen minmálně o 3cm!
A potom nekonečné čištění,broušení,lepení.kytování, broušení, broušení, broušení.....................
Po pečlivé přípravě přišla na řadu laminace
Používám polyesterovou pryskyřici, ze které staví své lodě BAVARIA YACHT (komponenty se totiž dělají v Čechách!!!!!)Po laminaci, vykytování, a přebroušení,jsem podponor naválečkoval 3x základem, a potom nastříkal epoxybarvou. Taky 3x, červená špatně kryje.
Potom jsem ještě jednou dočistil dno, a pustil se do nátěrů vnitřku člunu.
První vrstva bílé základovky,se rázem stala šedou, ale to jsem byl rád, neboť se tím pádem dobře spojila se dnem. Čtvrtá vrstva už zůstala čistě bílá.
No a konečně mohly začít práce na palubě. Nejdřív jsem si ale chytře natahal komplet novou elektriku! No a začal jsem od přídě.
Musím říct, že to že jsem použil starou palubu jako podklad, mi ušetřilo moc, moc práce s pasováním, sedlo to jak p...l na hrnec!
Druhá půlka.............
No, a pak jsem postupoval směrem k zádi
No a po dolepení celé paluby, broušení, broušení broušení.....
A po vybroušení, stříkání lodním lakem, osm vrstev, před každou další vtstvou rozbrousit busnou žínkou.No, a očalounit!To už šlo samo.....
Našroubovat vyleštěné kování, větrný štít(jak praví chytrá literatura)jsem si nechal vyříznout v AZ plastu, ještě ohnout rámeček, asi nenajdu fotku,hodně se mi jich ztratilo ve starém počítači....
A začít něco dělat s motorem. Původní devítistovka byla špatná,předchozímu majiteli natekla voda do kerteru, a byla chycená ložiska,. Naštěstí jsem měl v regále uložený slušný litrový motor vytažený z auta, tak jsem se do něj pustil. Nejdříve kompletní rozborka, kontrola kliky.a vyčištění všech nánosů karbonu.Na obrázku je první píst po vyčištění,další dva to ještě čeká.
Pak přišel na řadu blok, a karter.....
Po řádné očiště základová barva....
a specielní barva na motory.......
A pomalu začneme nastrojovat. Všechen spojovací materiál , který byl použitelný, jsem doplnil o zbytky ze starého motoru, a odvezl do galvanovny.Nechal jsem ho jemně otryskat,a pozinkovat se žlutou pasivací.Jednak vypadá dobře, a jednak nejvíc vydrží!!! Proběhla samozřejmě i renovace palivové pumpy.
Průběžně probíhalo i zušlechtění startéru, který byl jinak shledán plně funkčním.
Příprava na usazení hlavy, ta byla mezitím spolu s ostatními
hliníkovými díly na vyleštění balotinou...
Ještě k hlavě, není z Wartburga, ale z Barkase, který nemá na hřídeli vodní pumpu, stejně jako devítistovka, ale zato má přírubu na termostat, takže odpadá kohout na regulaci teploty!!!
Tím se vyvaruji Empiho příhody s uvařeným motorem. I když, stát se může všechno...
Předehřev...
A po montáži.....
Hrozný problém byl sehnat to červené víčko zapalování, když jsem Hermanna prodával, tak jsem ho vyměnil za bílé.....
Takže, původní motor:
A nový:
Na první zkušební plavbu jsme vyrazili jak jinak, do Starého Kolína, kde u přátel vodáků trávíme každoročně týden dovolené.Doprava proběhla bez problémů,takže jsme se zabydleli, a já dodělal na Hermannovi poslední úpravy.
Takhle tam každý rok kempujeme, s naším rodinným mazlíkem VW Westfalia T2b...
Je to nádherné místo,absolutní klid, čistá voda(většinou)Kousek na Sandberk,kam plujeme do hospůdky na véču...
SANDBERK
Náš další mazlík to tam taky miluje!!!
Labrapes-ROBIN
První plavba po slavnostním spuštění byla taková oťukávací, kroužil jsem na rozšířeném místě před komorou Veletov, a vychytával mouchy.Například bylo potřeba seřídit řazení, protože to necouvalo, pak to couvalo, ale dopředu se musela šaltpáka držet, ale nakonec jsem to vyladil! Další problém byl s teploměrem, neukazoval teplotu ani náhodou. Měnil jsem střídavě budíky, čidla na motoru, zkoušel jsem i jiný drát....nic...Až jsem ztratil nervy, vrátil tam původní kapilárový teploměr,a bylo vystaráno. Další problém byl s dobíjením,ale to vyřešilo nové elektronické relé z Avie.Fotky z mých plaveb nenám, ale když za námi přijel můj syn s kamarádem, tak ho trochu protáhli!
To vlastně byl Hermann ještě bez předního skla, to jsem dodělal až po dovolené...
A ještě nějaké náladovky od mé dvorní fotografky...