Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne
  • Strana:
  • 1
  • 2

Téma: Stará "Královská jola"

Stará "Královská jola" 1 rok 3 měsíců #9292

  • JR1989
  • Avatar uživatele JR1989
  • OFFLINE
  • Začátečník
  • Příspěvky: 4
  • Karma: 0
Zdravím všechny,
rád bych se poradil ohledně staré malé plachetnice, kterou si svépomocí spravujeme s bratry skauty. Od původního majitele vím jen to, že na ní jezdil již jeho děda, stavěná je amatérsky a říkali o ní, že vychází z královské joly. Co je tím myšleno nevím, plánky ke zmíněnému typu jsem zatím nenašel. Délka je 5,05 metru.

Vypadá to, že dříve byla celodřevěná a následně potažená laminátem. Návody na opravu laminátu si nyní pečlivě studujeme, shromažďujeme materiál a nářadí. Ale ošetřit potřebujeme i dřevo a jako absolutní amatéři netušíme, jaké dřevo je na ní použité.

Poradíte nám prosím? ;)

Citlivá plnohodnotná rekonstrukce ji bohužel nečeká, jsme omezeni rozpočtem a časem, ale rádi bychom, aby se na ní děcka ještě párkrát svezli.
IMG_20200730_113739.jpg

IMG_20200730_113844.jpg

IMG_20200730_113810.jpg





Jirka
Poslední úprava: 1 rok 3 měsíců od maxik1958.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

Stará "Královská jola" 1 rok 3 měsíců #9293

  • rxd
  • Avatar uživatele rxd
  • OFFLINE
  • Profík
  • Příspěvky: 237
  • Obdržená poděkování 50
  • Karma: 2
Ahoj Jirko,

je potreba si poradne vyspecifikovat co si schopny udelat, na co mas cas a finance, nez vubec neco zacnes delat. A pak jaka je tvoje predstava vysledku. Po tomhle se muzes rozhodnout a vice zacit ptat na ruzne detaily. Je tu dost lidi co ma zkusenosti s renovaci i daleko komplexmejsich lodi.

Videl bych to na vice scenaru oprav.

1) levny a rychly, ktery ti umozna na par sezon pouzivat, ale pravdepodobne bude lod dale vice vnitrne chatrat
  • prebrus lehce laminat a natri barvou
  • vycisti vnitrek, lehce prebrus a napust lodni polivkou (fermez, dehet, terpentyn)

2) delsi a narocnejsi, kdy udelas poradnou renovaci:
  • sundat komplet laminat
  • vymenit drevo co je vadny
  • utemovat pomoci bavlny a zatmelit
  • nabarvit, lakovat
  • opravit kovani, pozinkovat, nahradit

Ke kazdemu kroku existuje spousty rad a navodu, takze dost zalezi na co si troufnes.

Rozhodne pred cimkoli doporucuji vzit maly kladivo, projit celou lod a proklepat (asi jako kdyz bys chtel zatlouct malej tenkej hrebik, takze zadny velky rany ale zase ne to uplne lehtat). Podle zvuku poznas jak na tom drevo je. Pokud to bude znit tvrde a rezonovat s lodi, je to ok. Pokud to bude tupe, nebo dokonce kladivo zajede do dreva tak je potreba oprava. Az najdes mista kde to neni uplne ok, vem sroubovak a dloubni do toho, pokud to je jen na povrchu, staci odbrousit hnilobu a dal ok, pokud ti sroubovak projde skrz je treba vymena.
Takze az tohle udelas muzem se zacit bavit o dalsich krocich. Cim dukladnejc to udelas tim lepe se da predejit pozdejsim problemum. Nejnachylnejsi jsou mista kde je vodoryka (a dvojnasob kde to neni videt, box na ploutev) a jina mista kde se muze drzet voda. Bohuzel pri olaminovani se tohle muze dost roznest po cele lodi, protoze laminat udrzi dele vlhkost.

No a na zaver asi bude fajn se nam pochlubit od kud priblizne si, protoze pokud by byl v tvem okoli nekdo kdo zkusenosti ma a mel by cas se na to mrknout, usetri ti to spousty dalsich starosti.
Poslední úprava: 1 rok 3 měsíců od rxd.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: Ondro, JR1989

Stará "Královská jola" 1 rok 3 měsíců #9295

  • maxik1958
  • Avatar uživatele maxik1958
  • OFFLINE
  • Administrator
  • Příspěvky: 2963
  • Obdržená poděkování 372
  • Karma: 21
RXD to popsal naprosto přesně.... B)
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

Stará "Královská jola" 1 rok 3 měsíců #9299

  • JR1989
  • Avatar uživatele JR1989
  • OFFLINE
  • Začátečník
  • Příspěvky: 4
  • Karma: 0
Ahoj, díky za úvodní rady. Jsem ze Zlína. Vzhledem k financování bych rád aplikoval variantu jedna, ale v takové verzi, aby bylo v příštím roce možné, pověnovat se lodi více.

Loď jsem prošel, u toho kovového boxu na ploutev je to špatné, tam potřebuje opravit i laminát. Pár návodů jsem našel, tak podle našich možností zkusíme místo opravit. Kdysi jsem laminoval kajak, tak alespoň s tímto materiálem mám nějaké zkušenosti. Druhým problematickým místem je plocha, na které stává stožár.

Rovnou se zeptám ještě na jednu věc - k řevážení mám vozík, který budu upravovat. Jaké je správné rozložení váhy plachetnice při převozu? Resp., jak moc se má opírat na spodní hraně?

PS: ještě jsme od jedné paní dostali Tümmler SB 75, starší verze o výkonu 1,5k. 30 let ležel v garáži. Víte o někom na Moravě, kdo by ho uměl dát do kupy?
Poslední úprava: 1 rok 3 měsíců od JR1989.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

Stará "Královská jola" 1 rok 3 měsíců #9300

  • rxd
  • Avatar uživatele rxd
  • OFFLINE
  • Profík
  • Příspěvky: 237
  • Obdržená poděkování 50
  • Karma: 2
Tak zrovna u Zlina nikoho bohuzel neznam.

Na vozejk pro plachetnice a hlavne dreveny je nejlepsi pocitat aby byla vaha co nejlepe rozlozena vsude. Ale v praxi to je tak, ze nejvice se dava na kyl a po stranach jen na podepreni aby se nekynklala.
Ja mam treba na jollac rolny coz je uplne na ..., protoze stara drevena lod se stejnak neda moc rolovat abys ji tim neznicil (moc velkej tlak na malo mistech). Sam planuju upravu voziku tak aby sedela v profilech co budou kopirovat trup. Takze pokud pocitas s upravou voziku rovnou doporucuju udelat podlozeni kylu a pak profily do tvaru trupu pricne pres drevo.

Pokud je nekde laminat poskozen nebo se odchlipuje, je treba odstranit. Muze se stat ze budes odstranovat odchlipnuty a ondstranis nakonec vsechno. Coz i muze byt nakonec v pohode, protoze mnohdy je lehci olaminovat komplet cely nez delat nejaky dilci opravy. Jinak pro material na laminaci doporucuju objednad u Havla. Nejaky opravny sady na kanoe z hobymarketu apod, to nema cenu, je to drahy a vetsinou tam je brutalne tlusta tkanina (a jeste k tomu je polyester, kterej rozhodne neni dobrej na nejaky napojovani a blbe se snim pracuje).

Ted zalezi jak moc blby je to v tech mistech jak si rikal. Pokud to znamena, ze drevo je skrs naskrs v haji, tak nezbyva nic jineho nez vymenit. Pokud je to jen treba 10% tloustky tak s tim muzes v pohode dalsich nekolik let jezdit.
Pod steznem je to zvlast dulezity, protoze musis pocitat, ze stezen musi byt zafixovan takelazi a ta vytvari tlaky a sily na trup. A pokud tam je v patce spatny drevo, mohlo by se ti stat, ze ti stezen "projede" trupem. A v kombinaci se spatnym drevem kolem ploutve to muze znamenat vymenu cele kylove planky. No a pri tom uz bych si spis naplanoval nejakou rozsahlejsi rekonstrukci, protoze tohle je samo o sobe narocny a delat to jen tak jako dilci opravu asi nema moc cenu.

Pokud to pevnostne neni tak spatny, tak ti varianta 1 co sem psal asi vystaci na par sezon, nez se rozhodnes udelat generalku.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: JR1989

Stará "Královská jola" 1 rok 3 měsíců #9301

  • No_Michal
  • Avatar uživatele No_Michal
  • OFFLINE
  • Amatér
  • Příspěvky: 38
  • Obdržená poděkování 11
  • Karma: 1
Já jsem taky ze Zlína. Moje loď je taky dřevěná, jen je to motorový člun.
S laminováním mám už také zkušenosti. Nějaký ten motor jsem už také rozebral (a zase složil). Také jsem rolnama vozíku prorazil dno lodi a pak vyráběl (úspěšně) šetrné podpěry trupu na vozík.
Nejsem super expert, ale pokud bys chtěl dát rozumy dohromady nebo nějak pomoc, nebude těžké se domluvit a sejít.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: maxik1958, JR1989
  • Strana:
  • 1
  • 2
Vygenerováno za 0.181 sekund
Powered by Kunena fórum