Tak něco poučného pro majitele Tummlerů
Technické údaje:
Motor dvoutakt OTTO - motor s vratným vyplachováním
váha motoru: okolo 11kg dle typu
Svíčka: Brisk N 19 nebo N 19 C pro dvoudobé motory, C=měděné konntakty pálení.
Palivo: AB speciál, ředěno olejem 1:50, SAE 40 API - TB, nebo ekologickým olejem dle návodu na nádobě, speciál možno
nahradit naturalem 95, olej nejlépe LS LOW SMOKE OIL Husgwarna, s tímto olejem nezůstane na přiloženém prstu ke
spalinám z výfuku žádná stopa.
Náplň oleje: v převodovce 65 cm3
ve skříni ložiska 40 cm3, dříve se používalo gufero jednobřité, dnes už standartně dvoubřité a začíná dávat
tříbřité .
Elektronická výzbroj: 6V/20W střídavý proud
přerušovač: 0,4mm
předstih zážehu: 3.5mm před horní úvratí.
Jízdní rychlost: max 20 km/h podle tvaru lode a zatížení, nejlépe na 3/4 páky plynu, Fin s ním dvacet jede, pirát zatím nevím ...
Nádrž paliva: 2,75 litru,
spotřeba: 0,5-1,3 l/h dle výkonu motoru, počítám li správně akční rádius kolem 100 km .
Nastavení jehly karburátoru: 4-tý vroubek ze shora dle typu a opotřebení karburátoru, při dolaďování možno posunout.
Startovací zařízení: lanové se samočinným navíjením. U starších typů bez navíjení, u některých typů možno vyměnit.
Chlazení: vodou, membránovým čerpadlem. Ventilky jsou hodně náchylné, motor je při delší době bez provozu (cca týden) dobré
skladovat bez vody, nejlepší je profouknout chladící systém v opačném směru kompresorem (vyfouká se voda i
usazeniny a profouknou se ventilky), před opětovným použitím se má chladič nejdříve naplnit vodou pod mírným
tlakem dostal jsem k tomu i velkou injekční stříkačku (profouknou se sedlé ventilky, motor pak neběží bez vody)
Vyrovnání motoru na lodi:
Podélná osa lodě a nástrčný hřídel motoru mají být v jedné přímce, motor by měl být uložen šikmo a to u svíčky cca 3cm výše aby docházelo ke správnému vyplachování.
Páka se zasune do spodního pouzdra, uvolní se svírací šrouby a motor ve vykývne směrem dolů, až se střed vrtule nalézá asi 160 mm pod hladinou, svírací šrouby se utáhnou.
nástrčný hřídel s vrtulí: běžně se používá vrtule se stoupáním 133 mm, pro těžké lodě se stoupáním 100 mm. Vrtuli s vyšším
stoupáním lze použít i na lehčí, zvýší se rychlost, neúměrně více však spotřeba.
Zastavení motoru: uzavřít kohout na přívodu paliva, stisknout zkratovací knoflík a držet až se motor zastaví. Zdvihnout motor
(hřídel) do horní polohy, přistávat setrvačností. Některé typy držáků, spíše ty starší mají polohy motoru tři, ve
střední vrtule jen tak čeří vodu a dá se pomalu dojíždět ke kraji. Hrozí však ohnutí hřídele, pro začátek je lepší
zastavovat i startovat motor ve vodě, následně se učit hřídel volně do vody vpouštět i vyndavat. Startuje se vždy s
přidaným plynem, před startem je dobré párkrát motor pomalu protočit.
Upozornění: před startováním s ponořenou hřídelí natočit loď do volného směru
uložení na zimu: - vyprázdní se nádrž a karburátor
- vyfouká se voda z čerpadla a chladícího systému
- vyšroubuje se svíčka a otvor se naplní asi 5 cm3 motorového oleje
- motor se přikryje a uloží v suché místnosti
Tímto děkuji marksovi z YI za poskytnutá autorská práva