Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne

Téma: Replika piráta

Replika piráta 7 roků 9 měsíců #6005

  • pavlii
  • Avatar uživatele pavlii
  • OFFLINE
  • Profík
  • Příspěvky: 226
  • Obdržená poděkování 27
  • Karma: 0
Pokud je mi známo, tak dřevěná paluba - hlavní pochozí části - se nedoporučuje lakovat, protože pak to klouže. Takže dřevo typicky olejovat; Maxík a jiní případně doplní o jiné možnosti. Já si obzor moc nerozšiřoval, protože povětšinou jsem narazil na olejování, a protože to není proti mému plánu, tak jsem se po alternativách nepídil.

P.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: valecczech

Replika piráta 7 roků 9 měsíců #6006

  • maxik1958
  • Avatar uživatele maxik1958
  • OFFLINE
  • Administrator
  • Příspěvky: 3127
  • Obdržená poděkování 429
  • Karma: 24
RXD používá pod laminát tongový olej, prý výborné.....Na palubu Le Tonkinois B)
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: valecczech

Replika piráta 7 roků 9 měsíců #6011

  • rxd
  • Avatar uživatele rxd
  • OFFLINE
  • Profík
  • Příspěvky: 239
  • Obdržená poděkování 52
  • Karma: 2
Cau, abych to upresnil. Pod laminovani se da natrit tungacem a nechat poradne vytvrdnout, to myslim jako poradne a ne jen treba ze uz to nemaze na ruce. Takze v surovem stavu bez urychlovace klidne 14 dni a vic. Na tungac mam sikativ na olejove barvy ktery tento proces urychli velmi vyrazne (zatim jsem to pouzival jen na veci do interieru, ale za 1den natiram dalsi vrstvu). Chce to pak ale vetsi zkusenost s praci s olejem, protoze kdyz nejaky olej zbyde na povrchu tak je treba za 2h po nateru zvejkacka co se velmi blbe odstranuje.

Takze pokud tento postup, rozhodne nejdriv ozkouset a naucit se!!!

Pokud totiz nebude olej dobre vytvrdly bude po tom epoxy "klouzat". To ze tam jinak epoxy drzi je dano tim ze cisty olej neudela slupku (kdyz je dobre pouzity) a tim je drevo stale porovite. Takze ma epoxy kam zatect a cim v podstate vytvorit adhezni body. To taky zanmena ze zadne lesteni, tmeleni poru apod pred tim nez olaminovavam.

Na olaminovani bych vzal 120-160g/m2 tkaninu a hodil dve vrstvy, vzdy lepsi pouzit lehci tkaninu ve vice vrstvach nez jednu tezkou. Takhle nam umira na chate stary fireball (uz si ho priroda skoro vzala), jeste kdyz jsem byl malej tak byl prasecky opravenej olaminovanim asi 300-400g/m2 tkanoinou. Nejen ze byl pak pekne tezkej ale i povrch vypadal jako kdyz na stojate vode zacne foukat velky vytr. Co se tyce epoxy na kajak sem pouzival LH288 od havla, uz je to par let a muzou mit nejaky novejsi.

Dalsi krok je natreni laminatu, tady je nejvhodnejis nejaka epoxy barva nebo polyuretan. Ja to delal i leTonkinoisem, a lze to. Zase je ale potreba nemit ten laminat uplne vylesteny. Daval jsem do pucu takhle letos na jare kajak. Ztrhal jsem stary lak co byl na to moc tvrdy a rozpraskal se (international compass), a natrel to tonkinoisem. Drzi velmi dobre, jen jsem na cca par cm2 mel nejakou mastnotu ci co a tam se mi odloup (ale vzhledem k tomu ze mam ten laminovanej povrch fakt dost rovnej tak jsem rad ze to vubec drzi). Zkusil jsem i pulku kajaku natrit nejdriv naredenym tungacem kterej sem nechal prosaknout do mikrotrhlin v epoxy a subjektivne mam pocit ze na tom pak tonkinois drzi lip. Tonkinois je ostatne mix tungoveho a dalsich oleju s nejakym lakem.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: valecczech

Replika piráta 7 roků 9 měsíců #6012

  • rxd
  • Avatar uživatele rxd
  • OFFLINE
  • Profík
  • Příspěvky: 239
  • Obdržená poděkování 52
  • Karma: 2
Jeste poznamka. Nemam zatim ozkouseno natirani tungace na preklizku a olaminovani. Vzdy to bylo pouze na ciste drevo. Nemusi to nic znamenat ale precejen preklizka je drevo trochu jinak zpracovane. Takze rozhodne nejdriv ozkouset, ja to take budu zkouset. Mam uz takhle natrene boky na weekenderu tungacem a chtelo by to olaminovat. Ale uz rok na to nemam cas (na druhou stranu za tu dubu tungac zcela jiste radne vytuh:) ).
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: valecczech

Replika piráta 7 roků 9 měsíců #6014

  • Ondrais
  • Avatar uživatele Ondrais
  • OFFLINE
  • Profík
  • Příspěvky: 303
  • Obdržená poděkování 20
  • Karma: 0
já doplním co píše RXD - s tím tungovým olejem oparrně. Nejlepší je to dělat tak, že se trochu nanese na kus hadříku ( hadr co nepouští vlákna nebo chlup ) a vtírá se do dřeva. Tak je jistota, že nebude nikde víc než je nezbytné a odpadá nebezpečí co popisoval rxd, že vznikne žvejkačka na povrchu. V mém případě to byl takovej voskovej povrch - jak stírací los. Protože jsem to na to natřel a odešel za ženskou na víno. No a to byla chyba. Musí se to pořádně setřít, ale hlavně, já to nanášel štětcem v hrozném množství a o neni podle mě dobře. Lepší to natírat namočeným ( v oleji ) hadrem, méně a víckrát.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: valecczech

Replika piráta 7 roků 9 měsíců #6015

  • rxd
  • Avatar uživatele rxd
  • OFFLINE
  • Profík
  • Příspěvky: 239
  • Obdržená poděkování 52
  • Karma: 2
Metoda hadrem je v podstate nejlepsi jak to delat. V praxi to delam casto stetcem, protoze je to proste jednodussi. A hadrem to pak vezmu co zustane.

Jinak jak rikam teorie je jedna vec ale vzdy je to potreba v praxi ozkouset na nejakem odrezku(jestli to drzi, nedela nejake "fleky" apod, neodloupne se kdyz to namocim, atdatd). I kazdy epoxy bude trochu jiny a bude jinak chytat na ruzny povrch apod. A ne vzdy jde lehce dat pod epoxy neco (treba jako fermez/tungac).

Americani pri vyrobe drevenejch kajaku davaji pod laminaci moridlo, aby se ruzne vytahla/upravila barva. Stejne tak budu li neco sendvicove laminovat, je nesmysl to necim napoustet, stejnak to bude uzavreny mezi dvema vrstvama laminatu.

Mimo jine, jak uz jsem tu nekde psal, tungovy olej a fermez je dosti podobna vec. Fermez je tzn "linseed boiled oil" neboli lneny olej "povareny", slovo vareny je dnes uz trochu zavadejici protoze to urychleni uz z 90% nebude provedeny zahrivanim ale nejakymi sikativy (japan dryer,apod). Cisty lneny olej polymeruje hooodne dlouho (v radu nekolika tydnu az mesicu). Tungovy olej je na tom podobne jako lneny olej jen se vyrabi ze semen z jakesi cinske rostliny (vetsina produkce tungace bude z ciny) a surovy polymeruje rychleji nez lneny olej (cca tyden) a je obecne odolnejsi, a napriklad stalesi co se tyce zloutnuti (velmi malo meni barvu dreva).

Ja si na vetsinu prace trochu sikativ do tungace kapnu, takze je to vlastne takova tungova fermez. Jsem totiz linej a netrpelivej.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: valecczech
Vygenerováno za 0.190 sekund
Powered by Kunena fórum